onsdag, juli 20, 2005

För dom vi skickar tillbaks

"Om du någon gång måste lämna allt, då är mitt hem ditt hem", sjunger Tomas Andersson Wij i Sommaren - 77, hans bidrag tilll samlingsskivan För dom vi skickar tillbaks.
Skivan kom ut i slutet av maj med en blandning av unika låtar (av Timbuktu & Promoe, Mikael Wiehe, Prosperous, Satirnine mfl), hitlåtar och annat. Det är en imponerande lista av artister som har ställt upp för skivan och initiativet: Staffan Hellstrand, Laleh, Jaqee, Anna Ternheim, International Noice Conspiracy, Svenska Akademien, Regina Lund (med en för mig överraskande bra låt) mfl.
Även om stilarna skiljer sig från varandra så är det inte det här någonting jag störs av. Låtarna är mycket bra sammansatta och samlingen växer och blir bättre varje gång man lyssnar på den. Ännu en vers från skivan som har fastnat i mitt huvud är från Stefan Sundströms låt:

Om jag kommer opp till Jesus på nåt sätt
Frågar han nog inte nåt om fel och rätt
Har du älskat allt du pallar varje dag?
Det blir hans fråga, och vad svarar du och jag?
Skivan ingår i kampanjen Flyktingamnesti 2005 och går att köpa på nätet eller på Bengans i Göteborg. Den kostar runt 150 kronor (+ frakt) och överskottet går oavkortat till gömda flyktingar genom nätverket Ingen Människa är Illegal.

Inga kommentarer: