måndag, augusti 01, 2005

Att doppa tidens damm

"Den som doppar utan bläck i hornet riskerar inte att bli en narr för eftervärlden", skriver den danske författaren Ib Michael i romanen Brev till månen.

Jag har precis läst färdigt boken och vet inte riktigt vad jag tycker om den. Jag tyckte ju om boken, absolut. Den är fint skriven och författaren har ett poetiskt språk som tilltalar och inspirerar. Det är själva berättelsen som jag blir lite konfunderad över. Jag behöver nog lite mer tid för att smälta den.

Ett starkt intryck som jag har fått av boken är det Michael skriver om sin berättelse någonstans i slutet av boken: "Otvivelaktigt har minnet förväxlat platser och namn. Det ändrar ingenting i berättelsen. Namn är tidens damm."
Detta tänker jag påminna mig om när jag själv skriver. Det ger mig en frihetskänsla. Så vill jag se på det jag skriver, tidens damm.

_______________
Andra bloggar om: Ib Michael, litteratur, böcker ___________________________________________________________

Inga kommentarer: