tisdag, januari 16, 2007

läsning

Jag har just nu fastnat för boken Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist, en mycket välskriven bok med en spännande mångbottnad historia.
Historien utspelar sig i Blackeberg i Stockholm och handlar om ett mobbat barn på väg in i tonåren, en vampyr, en massmördare, flera a-lagares öden mm mfl.

Jag är annars inte mycket för sci-fi och vampyrhistorier men om man bortser från vampyren är historien väldigt socialrealistiskt skildrat. Det här gör boken rätt otäck på sina ställen när de här hemskheterna händer, och på samma gång så spännande att jag inte kan lämna den ifrån mig.
Har hunnit läsa hälften av boken nu.

För övrigt har jag börjat på min d-uppsats i sociologi (om igen) och tänker skriva om migration som en social rörelse. Sett mer som ett motstånd mot gränser och orättvisor i världen. Rörelsefriheten är ju en numera bortglömd mänsklig rättighet.

Vill därför sätta mig in i Giorgio Agambens tänkande och resonemang framför allt kring undantagstillstånd (Stefan Jonssons inledning om Agamben i DN och Agambens tal Rörelse som är översatt i Guldfiske tyckte jag var bra introduktioner... flera tips?!) , och läser samtidigt Håkan Thörns Globaliseringens dimensioner.

Får passa på att tipsa om en artikel av Carsten Jensens som jag lyckades hitta och läsa igen. Jens Hansen påminner om Svensson och Sverige är ett Danmark light vad gäller främlingsrädsla och -fientlighet (eller ska vi säga mixofobi?!), bl a med tanke på sd:s frammars i diverse kommunfullmäktigen.
Intressant idé han diskuterar i artikeln.
_______________
__________________________________________________________________

3 kommentarer:

Redaktionen sa...

Skriv gärna nåt om Agamben på frihetligt forum! Hans tankar är intressanta, men jag är inte särskilt insatt.

Anonym sa...

Intro till Agamben? Kila förbi biblioteket och ta en titt på en artikel i Glänta nr 2 (2004) och hela temanumret av Res Publica, nr 62/63 (2004). Å så nya Ord&Bild om Kapitalismen som religion, men en sprillans ny text av Agamben på svenska. Med ditt intresse för migration etc skulle jag också å det varmaste rekommendera en annan kort text av Agamben själv: "Beyond Human Rights", i boken Means without Ends. God jakt!

Masoud sa...

Tackar och bugar för de bra tipsen!