måndag, februari 12, 2007

ORD & BILD 5 2006

Nu damp den ner i brevlådan, mitt ex av Ord & bilds senaste nummer (har du inte beställt din gratiskulturtidskrift kan du passa på att göra det på Kulturchock.)

Temat för det här numret är kapitalismen som religion, med texter av bl a Walter Benjamin och Agamben.
Det finns också en text av den danska skribenten Lilian Munk Rösing som handlar om karikatyrernas efterspel, och som enligt förtexten förespråkar ett erkännande av främlingskapet som ett universellt grundvillkor snarare än tolerans mot det främmande/främlingar. Verkar som en sympatiskt intressant hållning.

Jag skrev för länge sedan en text om min flykt och främlingskapet som publicerades i olika versioner i nättidningen Alba, tidskriften Karavan mfl, och som är min hyllning till främlingskapet i mitt eget liv.
Jag håller nu på att skriva om den som ett inlägg i kollektivbloggen frihetligt forum. Tidningen var en mycket påpasslig present.

_______________

Andra bloggar om: ORD&BILD, Kulturchock, gratistidskrift, främlingskap, tolerans
_________________________________________________________

3 kommentarer:

Charlotte W sa...

Ha, jag valde samma tidskrift! Nu ser jag verkligen fram emot att få den.
Och jag ser fram emot ditt bidrag till Frihetligt forum!

Redaktionen sa...

Valde också Ord&Bild, efter denna reklam... Ser också fram emot texten!

Redaktionen sa...

Ord&Bild damp ned idag. Men det var fel nummer! :-(