söndag, april 01, 2007

Alla dessa telefonförsäljare!

En del telefonförsäljare är jobbiga att ha med att göra. Andra accepterar så fort de hör att man inte är intresserad.

Nu ringde en av de jobbiga, anonymt, och ville erbjuda mig billigare telefoni (han nämnde företaget han ringde ifrån vilket jag inte kände till och glömde med en gång). Han ville prata med den som äger telefonen och jag svarade att det var jag.

- Bra säger han, vi ringer till personer som har Telia, Tele 2 eller Glocalnet och erbjuder dem en förmånligare telefoni. Det är visst ett av de här företagen du har som leverantör?

- Ja, det är så svarar jag.

- Kan du tala om för mig vilket av dem, frågar han igen. Jag känner att jag inte vill berätta det och talar om för honom att jag inte är intresserad av att byta leverantör.

- Hur vet du det när du inte har hört mitt erbjudande, frågar han igen. Vi kan erbjuda dig upp till 25% billigare telefoni.

Men jag är inte intresserad av det säger jag igen. Tråkigt är när de behandlar en som en idiot för att man inte vill ringa billigare.

- Varför inte, kontrar han igen. Kan du inte lyssna på vårt erbjudande?

- Nej det vill jag inte. Bland annat för att du ringer anonymt och jag vill inte ha några erbjudande från anonyma personer på en söndag kväll. Han blir irriterad och säger flera gånger “lyssna på mig” och jag lägger på. Han ringer igen med en gång och jag låter bli att svara.

Ibland känner jag mig rätt taskig när det blir så här men jag gillar verkligen inte anonyma samtal från försäljare. Ibland tror jag att det är samtal från Iran, och några av mina nära vänner har också hemliga nummer. Nu har jag anmält mitt telefonnummer till NIX-Telefon och det kommer nog att bli färre sådana samtal.

Inga kommentarer: